Scan Sverige omstrukturerar och accelererar sin satsning på svenskt kött

Som ett led i arbetet med att driva utvecklingen och maximera fördelarna med svenskt och lokalproducerat kött, genomför Scan Sverige AB en strategisk omstrukturering genom att samla och stärka sin kommersiella organisation och sin inköpsorganisation. Förändringen syftar till att stärka handlingskraften och öka flexibiliteten såväl som att uppnå ett effektivare resursutnyttjande utifrån Scan Sveriges mål om en ökad och mer hållbar svensk livsmedelsproduktion.

”Med denna strategiska omstrukturering av hur vi arbetar med våra kunder, konsumenter och leverantörer tar vi ytterligare steg för att accelerera vår satsning på svenskt kött – med det övergripande målet att  utveckla ett mer livskraftigt lantbruk och en ökad svensk livsmedelsproduktion. Med dessa förändringar stärker vi vår handlingskraft genom ökad flexibilitet och lyhördhet för marknadens behov i kombination med en effektivare resursanvändning”, säger Lars Appelqvist, VD på Scan Sverige AB

Ny kommersiell organisation

Hela Scan Sveriges kommersiella organisation, som tidigare var uppdelad mellan Retail och Food Service, samlas nu i en och samma avdelning. Den nya kommersiella avdelningen inkluderar Retail, Food Service, Marknad och Kategori och leds av Maria Dundeberg, som närmast kommer från en roll som Försäljningsdirektör inom Foodservice, New Business och Industri.

”Genom att vi nu samlar all vår kommersiella kompetens under ett och samma tak, kommer vi att kunna jobba effektivare och resurssmartare, med fingertoppskänsla för kundernas och konsumenternas behov, vilket är nödvändigt i en marknad i snabb utveckling”, säger Maria Dundeberg, VP Commercial på Scan Sverige AB.

Ny inköpsorganisation

Även Scan Sveriges inköpsorganisation, som tidigare var uppdelad mellan animaliska råvaror och övriga insatsvaror, samlas i en och samma avdelning. Den nya avdelningen leds av Torbjörn Lithell, som närmast kommer från en roll som Försäljningsdirektör för Retail och Animal Sourcing.

”I en omvärld i snabb förändring, och betydande kostnadsutmaningar på alla fronter, är det viktigt att vi stärker samarbetet med våra leverantörer ytterligare. Det är en förutsättning för att vi ska lyckas i vårt gemensamma arbete med att framtidssäkra svenskt lantbruk och livsmedelsproduktion”, säger Torbjörn Lithell, VP Procurement på Scan Sverige AB, ”Den här förändringen ger oss goda förutsättningar för att lyckas med detta”.

För mer information, kontakta
Charlotta Abrahamsson, Kommunikationschef Scan Sverige AB, tel. 08-725 85 10, charlotta.abrahamsson@hkscan.com